Reis en Aankomst - Reisverslag uit Keetmanshoop, Namibië van Marije Maas - WaarBenJij.nu Reis en Aankomst - Reisverslag uit Keetmanshoop, Namibië van Marije Maas - WaarBenJij.nu

Reis en Aankomst

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marije

20 Januari 2009 | Namibië, Keetmanshoop

Zo, mijn eerste berichtje vanuit Namibië!Inmiddels zit ik er al een week en ik heb het goed naar mijn zin!

Woensdag 7 januari hield ik mijn afscheidsfeestje voor familie en vriendinnen, dat was echt heel gezellig!Donderdag en vrijdagochtend was het nog wat laatse spulletjes kopen en alles inpakken!
s’Middags vertrokken we met de auto richting Düsseldorf, m’n vader, Hanna, Judith en Steven gingen mee!We hebben een goede reis gehad en geen last gehad van de sneeuw!
Aangekomen op het vliegtuig waren daar ook mijn andere reisgenootjes: Gerard, Dianne en Tineke. We hebben nog even wat gedronken daar en toen moesten we onze bagage inchecken. We hadden onszelf de dag ervoor al ingecheckt via internet en zo ook een zitplaats gereserveerd al!

Het was natuurlijk een hele ervaring de eerste keer vliegen, we hadden weinig last van turbulentie gelukkig!
Toen kwamen we in Munchen aan en we hebben twee uur gewacht en toen begon de grote vlucht!Het vliegtuig was in twee delen verdeel, en we hadden 4 plekken gereserveerd op de achterste rij van het voorste gedeelte!Als je ging reserveren dan zag je op de plattegrond precies waar je zat, en we zagen dat waar wij zaten, niet nog twee stoelen aan weerskanten van onze rij zaten!Dus we dachten, dan hebben we geen mensen achter ons en lekker veel beenruimte aan beide kanten!
Maar wat bleek, die lege plekken waren de toiletten, dus de hele nacht was het een af en aan lopen van mensen daar!En omdat er in plaats van stoelen een muurtje achter ons was konden onze stoelen ook niet in de slaapstand!Dus erg comfortabel was het niet, maar het eten was lekker:)!
Maar al met al was het wel een leuke belevenis! s’Ochtens kwamen we aan in Afrika, dat was 7 uur ongeveer, en toen scheen de zon al lekker warm door de raampjes dus de stemming zat er goed in!De volgende stap was de douane, waar ik zonder problemen door kwam, thank God!

Yeah, ik was ik Namibië!

Nadat we onze koffers hadden opgehaald bracht Annelies, ook een vrijwilliger, ons met een busje naar de stad Windhoek!Daar werden Dianne en ik afgezet bij Burdian, dat is de vrijwilligerscoördinator!Een heel aardige man die ons in de wegwijs heeft gemaakt in de stad!Daar wat spulletjes nog gekocht die we nodig hadden. Daarna reden we een paar uur naar Rehoboth. Dat is een plaats waar Christ’s Hope ook een kindertehuis heeft!Daar kwamen we dus zaterdagmiddag aan, en daar waren de meeste kinderen nog op vakantie, dus wel een relaxt begin!De hitte was wel echt wennen, want het is hier s’nachts 32 graden ongveer en overdag 45 tot 50 graden!We hebben ook wel eens wat koelere dagen maar over het algemeen is het echt snikheet!

Zondag gingen we met de vrijwilligers uit Rehoboth naar de kerk!Het was heel swingend en vrolijk,echt afrikaans!
s’Avonds zouden we op de bus worden gezet naar Keetmanshoop. Burdian had al een ticket gekocht voor ons, we zouden gaan met een touringbus, en die zijn best veilig!Hij had mijn naam blijkbaar nogal moeilijk gevonden want op het ticket stond dat ik als Marki Mas door het leven ga:)!
De bus zou half 7 vertrekken bij een tankstation, dus we waren er al om 6 uur omdat je er soms een half uur van te voren al moet zijn!En wij maar keurig wachten, uiteindelijk kwam de bus om 7 uur!Er liepen wat duistere figuren rond die telkens vroegen of ze onze koffers moesten vragen, dus we moesten echt goed op onze bagage passen!
Gelukkig was de vrijwilligster die ons naar de opstapplaats bracht ook blijven wachten totdat we in de bus zaten. Uiteindelijk zijn we half 8 vertrokken.
De bus zat helemaal vol met Afrikanen!Het was erg gezellig, we hebben wel een paar uur gepraat met die mensen. Om half 12 s’avonds waren we in Keetmanshoop!Daar haalde uncle Cristiaan ons op, en half slapend hebben we nog even kennisgemaakt met auntie Rita, zijn vrouw!Daarna zijn we uitgeput neergestort op ons bed, en we mochten maandag lekker uitslapen!!

Uncle Christiaan en Auntie Rita, zo noemt iedereen ze, zijn allebei midden 60!Verder zijn er nog wat lokale aunties die ook voor de kinderen zorgen en dan de vrijwilligers nog!
Er zijn ongeveer 26 kinderen, waarvan de meesten een traumatisch verleden hebben, dus soms kunnen ze nogal apart reageren op situaties. Maar ze zijn ook heel lief en vrolijk!

Het is naturlijk wel een beetje wennen hoe alles gaat enzo. Sinds woensdag gaan de kids weer naar school!We hebben dan s’ochtens devotion, dat houd in dat we met alle vrijwilligers en aunties Bijbelstudie doen, zingen en bidden!Dat is ongeveer een uur. Daarna gaan we de kidsclub voorbereiden, dat is namelijk drie keer in de week! Of de devotion voor de kleintjes, die ze na het avondeten krijgen!De afgelopen dagen hebben s’ochtends ook massa’s dozen gesorteerd met kleren.
Dinsdag, woensdag en vrijdag hebben we kidsclub gegeven, dat wil zeggen dat Dianne en ik hebben gekeken hoe het moest, en de anderen deden het verhaal. Woensdag deden ze het in de armste sloppenwijk in Keetmanshoop!Echt bizar om te zien hoe de huisjes er uit zien, alleen van hout en golfplaat!De kindjes zien er ook haveloos uit. We delen ook altijd brood uit met club dus dat ging erin als pap!Verder ook wat kleren uitgedeeld die we hadden uitgezocht!

Er zijn momenteel naast Dianne en mij nog 4 Nederlandse vrijwilligers: Gerjanne, Gea, Linda en Ilja. De laaste twee gaan al over twee weken weer weg. Het wisselt elkaar af dus. We kunnen gezellig met elkaar overweg, dus dat is echt leuk!

Elke middag komen de kinderen om een uur of 12 weer terug van school, ze moeten dan ook al 7 uur beginnen!Na het middageten moeten ze een uur aan hun huiswerk, waar wij ze mee helpen, want ze kunnen niet echt zelfstandig werken. Daarna mogen ze spelen, en meestal doen we nog een activiteit met ze!
De kinderen zijn zijn onderverdeeld in twee groepen, de kleinen( 6 tot 10 jaar) en de groten ( 11 tot 19 jaar. Zaterdag hadden de andere vrijwilligers een filmavond gepland, eerst gingen we met de kleinsten een super boring filmpje kijken en om 8 uur met de groten!Zij hebben een soort eigen woonkamer,en daar gingen we die film kijken. En een paar andere meiden waren cola aan het inschenken op de tafel, en ik zat ook op tafel, met Dianne en Anna(meisje uit het tehuis), en we vonden al wel dat de tafel een beetje doorzakte toen we gingen zitten maar oke!
En iedereen was helemaal in de film verdiept, het was heel stil, en toen……
zakten we grandioos door de tafel heen!Daar zaten we tussen de scherven, houtstukken en plassen cola!Gelukkig was niemand gewond, en we konden er hard om lachen!

Eén dag in de week hebben Dianne en ik off-day, elke dinsdag, dat houd in dat we dan de hele dag voor onszelf hebben, en we niet met de activiteiten van het huis mee hoeven te doen. We gaan dan naar de stad, wat boodschappen doen en naar het internetcafé!

Nou, volgende keer horen jullie meer van me!!!

Voor de belangstellenden, dit is mijn adres daar:
Marije Maas
The Ark Keetmanshoop
P.O. Box 545
Keetmanshoop
Namibia

Groetjes Marije


  • 20 Januari 2009 - 07:49

    Annemiek:

    Hey Marije!

    Zo te horen, is het echt ontzettend bijzonder om daar te zijn. Super!
    Veel succes en Gods zegen de komende tijd!

    Liefs,
    Annemiek

  • 20 Januari 2009 - 07:51

    Ruth:

    Lieve meid,

    Fijn om te horen dat alles goed gaat!
    Echt goed om te horen!
    Wat heb je dan al weer veel meegemaakt en wat grappig van die tafel! :P
    hahahaha.
    Geniet lekker van je vrije dagje! Heel veel zegen daar! Tot horens!

    Heel veel liefs, Ruth

  • 20 Januari 2009 - 08:23

    Francis:

    Hee meis,

    Oeh ben bíjna jaloers, t klinkt allemaal zo leuk :). Gelukkig is die hele reis goed gegaan, was toch ff spannend!
    We denken aan je (en bidden natuurlijk voor je ;)!

    liefs,
    Francis

  • 20 Januari 2009 - 08:37

    Nienke:

    Hej meid,

    Wat een verhaal zeg :) Het klinkt allemaal echt super leuk. Wat een raar idee dat het daar volop zomer is terwijl we hier midden in de winter zitten. Ik hoop dat je nog een fijne tijd mag hebben. Ik bid voor je!

    Liefs Nienke

  • 20 Januari 2009 - 08:37

    Harki Mas:

    Eey Marki!

    Wat lekker om ff elke week een day-off te hebben! Superleuk te lezen hoe je het hebt en ook indrukwekkend, vooral de doorgezakte tafel. Hoop je snel n x te bellen,heel veel plezier&grtjs aan rest:-)

    Lufya!

  • 20 Januari 2009 - 09:38

    Johannaaaaaa:

    Marije!!!!!

    Wat leuk om te lezen dat het zo leuk is en dat alles zo goed is gegaan!

    Ik zie het al helemaal voor me, jij door de tafel gekrakt! hahaha...

    Leuke foto's ook!!
    Raar idee, jullie met korte broeken en t-shirts! :)

    Nou have fun, en geniet ervan!!

    Kusjes

  • 20 Januari 2009 - 14:49

    Jurkie Mas:

    Hej sis,

    egt leuk om al je verhalen te lezen;)
    leuke foto's ook:P

    Liefs

  • 20 Januari 2009 - 16:08

    Bertina:

    Wow, je bent er echt!!!! Supercool!

  • 20 Januari 2009 - 19:55

    Margreet:

    Marije!!

    Echt super dat je het zo naar je zin hebt:):)
    Je hebt egt al veel beleefd! Leuk!

    Hoop dat je een hele fijne ijd zult hebben!

    Liefs Margreet

  • 20 Januari 2009 - 19:59

    Ria:

    he Marki,

    Wat leuk om eindelijk je verhaal te lezen, en je geniet met volle teugen zo te zien. Wel een hele belevenis zo`n reis, gelukkig is alles dan toch goed gegaan.
    Hier gaat het allemaal zijn gangetje, het is hier koud brrrr, ben wel een beetje jaloers, stuur even een kaartje met het afrikaanse zonnetje naar hier!

    He Marki geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende belevenissen!
    Groetjes Ria

  • 21 Januari 2009 - 13:49

    Corrie Lozeman:

    Hee Marije,

    Wat leuk, ik heb je gevonden.
    Ik ga zo op mijn gemak je verhaal lezen.
    Heel veel plezier.

    Groetjes

  • 22 Januari 2009 - 07:26

    Rachel:

    Meid heel veel plezier in Afrika! Ik zal aan je denken! :)

    Liefs,
    Rachel

  • 22 Januari 2009 - 10:49

    Janine:

    Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt.

    En tja, die tafel...
    Ik moest er erg hard om lachen

  • 22 Januari 2009 - 11:48

    Berlintje:

    hee..!!

    Ik weet nu pas dat je je visum toch gekregen hebt, echt super. (god zorgt voor alles!)

    Eerste paar dagen zijn in ieder geval leuk geweest aan de uitroeptekens te zien (A) ha ha.. ik ben ook jaloers!! ;)

    heel veel liefs en pas goed op jezelf..

  • 25 Januari 2009 - 12:37

    Ada Dekker:

    Hey Marije
    Wie ben ik ???
    Die moeder met het down kindje Daniel.(vershuis)
    Ik hoorde dat je al vertrokken was.
    Wat fijn dat alles goed verlopen is.
    Ik ga je verhalen zeker volgen.
    Lieve groetjes van Ada en Daniel

  • 27 Januari 2009 - 11:46

    Margaret:

    Leuk om je verhalen te lezen...Je begrijpt natuurlijk wel wat je nieuwe bijnaam wordt: Marki Mas (ik moest er heel hard om lachen:D! Net zoals over het deel van die tafel trouwens:P)

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ga 6 maanden naar Namibië om daar in een kindertehuis te gaan werken in Keetmanshoop!!Verder ga ik waarschijnlijk kinderclub geven voor kinderen in de sloppenwijken, en aidspatiënten bezoeken!

Actief sinds 06 Jan. 2009
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 19451

Voorgaande reizen:

09 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: