Alles en nog wat, en foto's - Reisverslag uit Keetmanshoop, Namibië van Marije Maas - WaarBenJij.nu Alles en nog wat, en foto's - Reisverslag uit Keetmanshoop, Namibië van Marije Maas - WaarBenJij.nu

Alles en nog wat, en foto's

Door: Marije Maas

Blijf op de hoogte en volg Marije

09 Maart 2009 | Namibië, Keetmanshoop

Zaterdag 28 februari zijn we naar de Dam geweest!Dat is een uur rijden vanaf Keetmanshoop, en het is een heel groot meer tussen de bergen en een dam dus!Het was echt super mooi gebied!De kinderen vonden het ook helemaal leuk daar!
We reden op weg er naar toe ook nog door een soort dal, waar het zo hard had geregend dat het water er meters hoog had gestaan. En het was blijkbaar heel snel weer weggetrokken, want er lagen overal dode vissen, echt massa’s! Er stond ook nog een beetje water en daarin zwommen ook veel vissen nog, dus de kinderen hebben zich prima vermaakt met visvangen!
Op een gegeven moment liep ik met een stuk of 7 kids naar de andere kant van de bergen, wat echt te heet en een te lange klim was, maargoed. Want daar was dus ook nog een strandje, waar ze even wilde zwemmen. Maar toen we in de buurt kwamen, zagen we dat er een groep blanke jongens daar al was en ze riepen iets van wegwezen, in het Afrikaans. Maargoed, we liepen toch er naar toe, want iedereen heeft toch recht om daar te zwemmen. Maar de kinderen waren beetje bang, omdat die gasten echt heel luidruchtig waren. Dus ik liep al weer een stukje terug met een paar. Twee van onze jongens zaten nog in het water en toen hoorde ik een paar van die blanke jongens schreeuwen: ga weg, zijn jullie ziek dat je zwart bent, je hoort hier niet! Nou ik werd zo boos!Ik stond echt even in twijfel of ik terug zou lopen om wat tegen ze te zeggen, maar ik was daar helemaal alleen, en ik vond het eigenlijk ook wel eng, want ze hadden volgens mij ook wel drank op. Dusja, dan vertrouw ik de boel helemaal niet. Dus toen zijn we maar teruggelopen naar de anderen. Maar ik vond het zo erg om dat te horen! De ‘ apartheid’ is wel afgeschaft, maar het speelt hier nog wel! De belangrijkste posities hebben ook vaak de blanke Namibiërs.

Daarna zijn we van 1 tot 3 maart in Rehoboth geweest!Voor prayer en fasting!
Voor mij was het deze keer niet vasten, want ik had een infectie aan mijn voet gekregen die week. Dat heb ik al een keer eerder gehad, dus toen mijn voet dik en rood werd had ik al zo’n vermoeden dat het een infectie was. Toen ben ik met Dianne naar de dokter geweest en ik heb zalf gekregen en een antibioticakuur. Dus ik kon die zondag en maandag erop niet vasten, want ik moest eten als ik antibiotica innam.
Het was echt weer leuk om iedereen van Christ’s Hope te zien. En we hebben een fijn weekend gehad waar we weer meer van God hebben geleerd!
Het nadeel van prayer en fasting is dat het op een maandag valt, en eigenlijk hebben we dan onze off-dag. En die vervalt dan een keer in de maand daardoor. Maar het is wel echt nodig om een off-dag te hebben, want we gaan dan op internet en we hebben de hele dag voor onszelf!Afgelopen keer bleven we tot dinsdag in Rehoboth, en we konden s’ochtends wel even naar de stad, en naar het internetcafé. Maar ik had m’n usb laten liggen in Keetmanshoop met alle mailtjes enzo, dus dat schoot niet echt op.
Maar we gaan nog wel even proberen te regelen dat we dan misschien een andere dag vrij kunnen hebben in zo’n geval!

De laatse tijd hebben we echt veel gekookt en gebakken!
We hebben twee weken terug op woensdagavond met de grote jongens gekookt, het was echt heel erg leuk. Ze kletsen honderduit, dus het was echt gezellig!En de pizza’s waren ook heel goed gelukt. Woensdagmiddag hebben we met de kleintjes chocolademuffins gemaakt in het staff-house. Dat was ook erg leuk, alleen bij hun is het wel veel meer oppassen dat ze niet de hele keuken onder de chocolade smeren:)!
Vrijdag hebben we met oudere meisjes weer gekookt, en nu alleen voor hun zelf. We hebben tonijnburgers gemaakt, erg lekker!
We waren woensdag naar kidsclub geweest, en auntie Suzanna gaat altijd mee om alles wat meer te verduidelijken in het Afrikaans. En na kidsclub toen moest zij in die wijk daar nog even kort bij iemand op bezoek, dus reden we daar met het bakkie naar toe. En wij zaten in de laadbak te wachten, en toen was er enorme ruzie in een van die huizen. We hoorden allemaal glas rinkelen, en geschreeuw, ik schrok er echt van!En toen zagen we dat een vrouw werd geslagen door een andere vrouw, en toen sleurde een man haar aan haar shirt van de trap af over de grond naar buiten!Ze werd echt helemaal afgetuigd, en toen rende die vrouw weer naar binnen. Het ging heel snel allemaal, en ik zat echt in shock te kijken. Je voelt echt machteloos dan, want het lijkt me ook niet erg slim om er tussen te komen, en de politie bellen ofzo helpt ook niet.
Dat zijn echt de mindere dingen die je hier meemaakt. In Nederland gebeuren zulke dingen ook wel, maar niet zo openlijk denk ik.

Dianne en ik zijn de laatste week ook druk geweest met het regelen van wat reisjes. We willen namelijk ook nog wat meer zien van het land nu we er zijn. En het is ook wel goed om er tussenuit te zijn. Je bent echt 7 dagen in de week bezig in de ark. We zijn van plan om volgende week een midweek naar Kaapstad, Zuid-Afrika, te gaan. We nemen 16 maart de bus, het is 15 uur rijden ongeveer, en dan komen we maandag middag aan. We slapen daar in een backpackershotel, in een kamer voor 8 vrouwen. We konden ook kiezen voor een gemengde slaapkamer, met mannen erbij dus, nou dat echt absoluut niet!En we konden ook een kamer voor 2 personen krijgen, maar dat was weer veel duurder. En we nemen vrijdag de bus terug, en dan komen we als alles goed gaat 1 uur s’nachts aan in Keetmanshoop.
Wat we allemaal daar gaan doen, zijn we nog niet over uit, we zoeken daar wel een VVV op ofzo. We willen wel graag de Tafelberg beklimmen en je hebt daar ook Kaap de Goede Hoop, dat lijkt me ook wel interessant.
En Dianne gaat zaterdag 25 april terug naar Nederland. En zij wilde heel graag nog naar Etoscha, dat is een natuurreservaat boven in Namibië. En mij leek dat ook leuk, dus dat willen we dan die paar dagen doen voordat zij vertrekt. We moeten het nog wel boeken, dus ik hoop dat er nog plaats is.

Nu gingen we zaterdagochtend met oncle Christiaan en 3 boys uit de ark naar de stad. We moesten wat inkopen doen nog en we wilden onze busticket halen in een winkel. Normaal gaan we altijd met z’n 2tjes naar de stad,en dan worden we echt zo vaak nageroepen, nagestaard, of ze zitten even aan je haar. Dat is echt heel irritant. Maar nu hadden we daar helemaal geen last van, met al die mannen uit de ark om ons heen. Als laast gingen we het bustickte halen, maar dat duurde veel langer dan dat we hadden verwachten. Dus toen is oncle met de jongens teruggegaan met de auto en wij zouden wel teruglopen. En op het moment dat ze weggingen begon het gezeur al weer met de mannen. In de winkel komen ze naar je toe en ze wilden ons een hand geven, maar wij negeren ze maar. En toen liepen we naar huis toe, en we waren op een stille weg, en toen kwam er ineens zo’n dikke wagen heel langzaam naast ons rijden, ik schrok me naar. En de 2 mannen in de auto begonnen allemaal vragen te stellen, waar we naar toe moesten, en dat het veel te lang lopen was voor ons blabla. Dianne heeft toen heel duidelijk gezegd dat we niets wilden. En we deden maar alsof ze lucht waren. En ze bleven heel langzaam voor ons uit rijden, toen zijn we snel een andere weg ingeslagen. We waren blij om weer terug te zijn in de ark.

Ojaa, en gisteren zat er in de badkamer echt een enorme hagdisachtig beest!Hij was echt heel groot, ik wilde een fles zeep pakken en toen verscheen ineens z’n hoofd!Ik denk wel dat de hele ark wakker is geworden van ons gegil!Maar gelukkig heeft oncle Christiaan het beest heldhaftig verwijderd!

Als je nog foto’s wilt bekijken, die staan nu hier op : http://picasaweb.google.com/marijemaas!!

Verder geniet ik hier heel erg!Ik ben echt blij dat God mij de kans geeft om in Namibië te mogen zijn!

Groetjes


  • 09 Maart 2009 - 09:37

    Corrie Lozeman:

    Hoi Marije,

    Leuk om al je belevenissen te lezen en je foto's te zien.
    Succes!!!
    Groet uit een koud Putten

  • 09 Maart 2009 - 10:24

    Marije:

    Super leuk om het allemaal weer te lezen!!
    Echt zoo gaaf wat je allemaal doet!
    geniet ervan!

    liefs Margreet

  • 09 Maart 2009 - 10:25

    Margreet:

    foutje.. kvulde jou naam in..:(.. oepsie.. haha.. maar je weet dat het van mij was;)

  • 09 Maart 2009 - 12:33

    Ruth:

    Hej meid,

    Goed om weer wat van je te horen!
    ohhh, hihihihi grappig van de hagedis! :D
    Veel Zegen!

    Liefs, Ruth

    ps, mn kleurtje heb ik nog steeds wel! :S

  • 09 Maart 2009 - 13:35

    Hannibal:

    Eey schattie!

    het is tof dat het zo goed met je gaat en je het naar je zin hebt, leuk dat te lezen!!
    En met de kids en Dianne ook natuurlijk:-)

    Geniet van alles en super dat jullie er ff tussenuit gaan!

    XXXXXXXXXXX (lekker;-)

  • 09 Maart 2009 - 15:03

    Nienke:

    Hej meid,

    Wat een verhalen zeg!! Echt super leuk om van je te horen. :D
    Ik bid voor je!
    Liefs Nienke

  • 09 Maart 2009 - 18:13

    Manon:

    leuk, weer een nieuw verhaal!!
    aan elk verhaal zit een positieve kant he, marije! bekijk het zo: zoveel aandacht van mannen krijgen we in nederland echt noooit! die nuchtere boeren hebben daar de kracht niet voor joh ;)

    he, zet m op daar!!!!!
    liefs Manon
    (ps: ik hoop trouwens dat je uberhaupt wel wist wie ik was, want er zijn zoveel manonnen! --> ik heet bokkers, misschien zegt dat meer :))

    xx

  • 10 Maart 2009 - 07:45

    Naomi:

    COOL

  • 11 Maart 2009 - 11:38

    Strudel:

    ejj dear sis;)

    eindelijk heb ik dan maar je weblog geleze:P

    irri die mannen hé!!
    haha, egt grappig van die hagedis! maar wel nasty...

    veel liefss...xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Ik ga 6 maanden naar Namibië om daar in een kindertehuis te gaan werken in Keetmanshoop!!Verder ga ik waarschijnlijk kinderclub geven voor kinderen in de sloppenwijken, en aidspatiënten bezoeken!

Actief sinds 06 Jan. 2009
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 19445

Voorgaande reizen:

09 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: