Terug in Keetmans!! - Reisverslag uit Keetmanshoop, Namibië van Marije Maas - WaarBenJij.nu Terug in Keetmans!! - Reisverslag uit Keetmanshoop, Namibië van Marije Maas - WaarBenJij.nu

Terug in Keetmans!!

Door: Marije Maas

Blijf op de hoogte en volg Marije

30 Maart 2009 | Namibië, Keetmanshoop

Inmiddels ben ik al weer een week in Keetmanshoop en ik heb echt een hele leuke vakantie achter de rug!!
Wij zaten in de BigBlue Backpackers. Het was heel mooi vanbinnen, en groot, met kroonluchters enzo, wow! We sliepen op een kamer voor 8 vrouwen, maar de andere reizigers die daar sliepen zagen we amper, want sommigen kwamen heel laat pas binnen, en wij zelf gingen meestal best vroeg al weer op pas s’ochtends!
s’Ochtends konden we beneden lekker ontbijten, met brood en cornflakes enzo. Voor middag en avondeten moest je zelf zorgen. Er was ook wel een keuken die we konden gebruiken, maar daar hadden we niet veel zin in, dus meestal hebben we buitenshuis gegeten.

Maandag zijn we wat door Kaapstad gaan lopen s’avonds. De backpackers stond in een toeristengebied, dus volgens ons was dat wel veilig en we hebben nergens last van gehad die week. Kaapstad is echt heel mooi, het is veel meer westers dan Namibië. En je hebt ook veel meer blanke mensen daar, en alles is veel drukker. Ik vond het best wel leuk om weer in een grote stad te zijn, wat beetje op Europa lijkt.

Dinsdag hadden we een relaxt dagje, we zijn s’ochtends en smiddags gaan winkelen. En we hebben de minibusjes uitgeprobeerd. Er zijn daar massa’s minibusjes, die al toeterend door de straten rijden, en ze brengen je overal naar toen voor maar 5 rand. Vaak zitten ze echt stampvol, dus ik had eerst niet echt zin om met 18 mensen in een busje voor 12 personen te zitten. Maar wij hadden geluk, want telkens als we een busje namen, dan zaten er maar een paar anderen in.
Ook hebben we langs de zee daar gelopen, en heerlijk in de zon op het gras gelegen. Dat was echt genieten, even geen schreeuwende kindjes om je heen:), en gewoon doen waar we zelf zin in hadden!
Die avond zijn we naar de bioscoop geweest, die hebben we niet in Keetmans! We gingen naar de film ‘Passengers’, maar we snapten allebei niet helemaal hoe het nou afliep,haha. De film was in het engels en niet ondertiteld, dus daar kon het ook aan liggen. Maar toch leuk om in de bioscoop te zijn geweest. Dianne heeft daar nog haar tasje met kleren laten liggen die ze had gekocht. We zijn nog een paar keer terug geweest daarvoor, maar ze waren echt weg helaas.

Voor woensdag hadden we via de Backpackers een tour met een bus naar Kaap de Goede Hoop gepland. Dus we stonden keurig om 9 uur te wachten op de bus, maar die kwam niet opdagen. Wat bleek nu, het meisje die het voor ons had gereserveerd, werkte er nog maar een week, en had het niet helemaal goed geregeld. Tja, dat was wel jammer, maar de baas baalde er ook van. En hij regelde voor ons dat een vriend van hem, Ben, ons de hele dag mee zou nemen, naar alles wat we maar wilden zien. Dus dat was nog beter! We zijn alsnog naar Kaap de Goede Hoop geweest, we hebben de townships gezien, naar een strand geweest waar kleine schattige pinguïns rondliepen. Ook hebben we een boottocht gemaakt naar een einland waar echt honderden zeerobben waren, echt mooi! En verder zijn we echt door heel Kaapstad gereden, het was echt heel leuk, en Ben woonde daar z’n hele leven al, en hij kon ons ook veel vertellen over de apartheid enzo!

Donderdag gingen we de Tafelberg beklimmen met Ben. Hij ging wel eerst navragen of dat kon, want de berg stond in brand namelijk. Maar de Tafelberg is heel groot, dus je moest gewoon op het juiste gedeelte gaan klimmen. Hij heeft ons dat gedeelte ook nog laten zien, wat was verbrand. Het was dinsdag gebeurd, en de brandweer en helikopters waren nog wel bezig met blussen, je zag nog wel wat vuurtjes her en der, en alles was zwart.
Maargoed we gingen dus vol goede moed klimmen, en het ging best goed, we zijn in 1,5 uur naar boven geklommen. Ik heb absoluut geen conditie, dus ik was wel echt supermoe, maar wel cool dat het is gelukt.
We zouden eerst eigenlijk met z’n 2en naar boven klimmen, maar gelukkig is Ben met ons meegegaan, want hij zei dat het niet echt veilig was, omdat er vaak mensen worden beroofd enzo op de berg.
Boven op de berg hebben we wat rondgelopen, en toen zijn we weer teruggegaan, dat ging natuurlijk veel sneller. Het was best wel spannend, want als je ook maar een keer uitglijd of een stap verkeerd zet, dan lig je honderden meters lager.
Maar we zijn veilig beneden gekomen!
Toen hebben we snel een broodje gekocht en gingen Dianne en ik naar onze volgende tour, naar Robben-Island. Dat is het eiland waar Nelson Mandela heeft vastgezeten in de gevangenis voor jaren. We gingen er met de boot heen, en daar hoefden we gelukkig weinig te lopen, wat ik ook niet meer kon na de bergbeklimming. Met de bus werden we over het eiland gereden, en een gids vertelde er wat over, er leven nu nog maar ongeveer 200 mensen op het eiland, en ze hebben hun eigen schooltje en kerkjes, wel apart zo afgezonderd van de rest van de wereld.
Bij de gevangenis hebben we een rondleiding gehad van een ex-gevangene, dus dat was echt interessant en we hebben Nelson Mandela’s cel gezien!
Op de boottocht terug was het nogal gaan waaien op zee, dus we schommelden alle kanten op, best cool, maar er werden helaas een aantal mensen zeeziek met de gevolgen van dien.
Die avond zijn we met Ben naar een berg gereden en hebben we Kaapstad bij nacht gezien, heel erg mooi!

En dat was alweer onze laatste dag daar!Het was veel te kort eigenlijk, want vrijdagochtend gingen we weer terug. Dus we zijn er 3 hele dagen geweest, en we hebben heel veel gedaan, maar het zou leuk zijn als je ook nog 2 of 3 dagen extra zou hebben, om echt uit te rusten en heel ralaxt te doen. Ze hebben in Kaapstad ook een Hillsong kerk, leek me leuk om daar een dienst bij te zijn. Maar dat hadden we dan maar eerder moeten bedenken, ik heb hier ook echt van genoten!

De terugreis ging goed, en we zijn weer volop bezig in de ark!Wat ook leuk is:)!!!

Oja, vrijdag komt er een nieuwe volunteer, een duits meisje, dus dat wordt weer engels praten hier! En aankomens weekend hebben we ook weer prayer en fasting, kheb er al zin in!

• 30 Maart 2009 - 10:39

Annemiek:

He Marije!

Leuk verhaal weer! En super genoten dus van je vakantie even: leuk! :)

En about die film...: heb em ook gezien en begreep ook niet hoe het afliep. (en bij mij ontbrak de Nederlandse ondertiteling niet ;)!) Dus ja... ;)

Veel plezier!

Liefs,
    Annemiek!

• 30 Maart 2009 - 10:51

Jo:

Heeee!!

Wat leuk om te horen dat je vakantie zo genieten was!!
    Klinkt heerlijk die verhalen, langs de zee lopen, zeerobben, heeeerlijk!! :D

Veel plezier hee!!

Kuss

• 30 Maart 2009 - 11:22

Naomii :):

HEEEE
    vet cool!!
    gaaf hoor om zo veel mooie dingen te zien.
    Lijkt me eng om dat allemaal zelf te regelen xD
    hahah..maar ik ben blij dat het goed gaat en we mailen nog..
    groetjesje nichtje:)

• 30 Maart 2009 - 13:00

Strudel:

hejj sis,

leuk om je verhaal te leze;)
    k wist de helft egt nog niet!! dus extra leuk:D
    suc6 nu met de kids enzo!!
    Liefs (H)

• 30 Maart 2009 - 15:00

Berlin:

hee meis!!

Echt super om te horen. Ook mooi dat je nu even van de mooie natuur enzo van Zuid-Afrika hebt kunnen genieten :D Ja ja, mooi land hea ;)

Ik vroeg me af of je mijn mail wel gehad had..

Lieefs!

• 31 Maart 2009 - 21:47

Geurt En Carina:

Hoi Marije wij hebben je verhaal gelezen erg leuk, maar ik mis je foto's zoals je zei.

Nou heel veel succes daar. Groeten van ons allemaal

• 17 April 2009 - 12:28

Marianne VH:

Hé Marije,

leuk verhaal om te lezen! Snel weer een nieuwe?

Have fun in Namibië!

Groet,